New issue

Have a question about this project? Sign up for a free GitHub account to open an issue and contact its maintainers and the community.

By clicking “Sign up for GitHub”, you agree to our terms of service and privacy statement. We’ll occasionally send you account related emails.

Already on GitHub? Sign in to your account

چند اشکال #3

Open
rastikerdar opened this Issue Jul 27, 2016 · 16 comments

Comments

Projects
None yet
6 participants
@rastikerdar
Owner

rastikerdar commented Jul 27, 2016

از طرف آقای اکبر خرمی:
– اندازۀ گیومه به نسبت اندازۀ فونت بزرگ است.
– دو کاراکترِ em dash و en dash را ندارد.
– در «ۀ» و «ـۀ»، نشانۀ ی کاملاً همزه است، نه «ی» کوچک‌شده روی حرف «ه» (مانند آنچه به‌زیبایی در فونت‌های سِری XB دیده می‌شود).
– حالت «زیر خط دار» (underline) آنقدر بالاست که با حروف تداخل دارد.
– ارقامِ ۴، ۵ و ۶ فارسی را درست نشان می‌دهد (نه به صورت ارقام عربی).
– صِفر را توپُر نشان می‌دهد (بر خلاف فونت یاس که آن را توخالی و درست نشان می‌دهد).

@zoghal

This comment has been minimized.

zoghal commented Jul 28, 2016

نکته : در مورد ی کوچک شده اسم اصلی اون ی دم بریده هست. یعنی فقط بحث کوچک کردن ی رو نباید در نظر داشت. تو چهار تا فونت من اعمال شده می تونی نگاه کنی تا دید بهتری به شکل این علامت پیدا کنی.

@rastikerdar

This comment has been minimized.

Owner

rastikerdar commented Jul 28, 2016

صالح جان ممنونم به نکته خوبی اشاره کردی. حتما مد نظر قرار می دم.

@sharifirad

This comment has been minimized.

sharifirad commented Aug 14, 2016

جناب راستی کردار با عرض تبریک و تشکر.
چرا نسخه ای که بدون کاراکترهای لاتین عرضه شده، باز هم کاراکترهای عددی لاتین را به عنوان پیش فرض اعداد داره
بهتر نبود مثل نسخه "اعداد فارسی" فقط اعداد فارسی در اون قرار می گرفت؟

@rastikerdar

This comment has been minimized.

Owner

rastikerdar commented Aug 14, 2016

@sharifirad
به روی چشم. نسخه مد نظر شما رو در انتشار بعدی قرار خواهد گرفت احتمالا با این نام:
Farsi Digits Without Latin

@rastikerdar

This comment has been minimized.

Owner

rastikerdar commented Aug 20, 2016

@sharifirad
توی انتشار اخیر نسخه مد نظر شما هم قرار گرفت.
با تشکر

@zoghal

This comment has been minimized.

zoghal commented Aug 20, 2016

کم کم داری شما هم مثل مسلم برای یک فونت یک پک ۹۰ تایی ایجاد می‌کنی :(
ای کاش بجای اینکه به هر سلیقه‌ای بله بگی، آن سلیقه ها رو به راه درست هدایت می‌کردی :(
اینطوری فقط داری کار خودت رو هی بیشتر و بیشتر می‌کنی.

@aziz

This comment has been minimized.

aziz commented Aug 20, 2016

آقا بیلد سیستم رو دریاب.

@m3y54m

This comment has been minimized.

m3y54m commented Oct 7, 2016

untitled

شکل «ی» در وزن اصلی با اینکه به تنهایی زیباست ولی در کنار سایر حروف و در قالب یک کلمه کمی نازیبا به نظر میاد. البته در سایر وزن ها خوبه.
به نظرم اگه کمی ارتفاعش رو زیاد کنید تابالای اون از خط کرسی فاصله بیشتری پیدا کنه بهتر میشه.

@rastikerdar

This comment has been minimized.

Owner

rastikerdar commented Oct 9, 2016

ممنونم برای نکته‌ای که بیان فرمودید.
احتمالا بهتر خواهد شد اگر بلندتر بشه

@bateni

This comment has been minimized.

bateni commented Nov 3, 2016

ساحل قلم بسیار زیبایی است. حتی به وزیر ترجیحش می‌دم.

اما کاف و گاف توش مشکل کرنینگ دارند. سرکج این دو حروف درازتر از مشابهش در قلم وزیر است و باعث می‌شه مسئله بیشتر به چشم بیاد. به عنوان مثال، به دیدگاه و درگاه و می‌گویم نگاه کن.

@bateni

This comment has been minimized.

bateni commented Nov 3, 2016

راجع به این مورد، نمی‌دانم درستش چیست. شاید @zoghal اطلاعاتی داشته باشد.

من از نویسه خط تیره عادی برای جدا کردن واژه‌ها در ترکیب‌هایی نظیر «علمی-تخیلی» استفاده می‌کنم. اما در قلم‌هایی که این‌جا هست (مثلاً ساحل)، این نویسه بالاتر از خط کرسی قرار می‌گیره و زیبا نیست. نمی‌دانم ارتفاع و پهنای بهینه‌اش چیه.

راستی، اگر امکانش هست، بهتر است انواع خط تیره (عادی، en و em) را در هم در اصلاح کرنینگ در نظر بگیری.

@rastikerdar

This comment has been minimized.

Owner

rastikerdar commented Nov 3, 2016

تشکر می کنم برای مواردی که بیان فرمودید.
۱. حق با شماست فاصله کاف و گاف زیاد شده است. بهتره که اصلاح بشه
۲. اگر اشتباه نکنم نویسه خط تیره مرسومه که بالای خط کرسی باشه مگر اینکه منظور شما نویسه تطویل یا «ـ» باشه.
توی این صفحه مقایسه بفرمایید:
rastikerdar.github.io/compare-fonts/
۳. برای مورد آخری هم که اشاره فرمودید توی نسخه اصلی فونت که شامل حروف لاتین می باشد این سه نویسه موجود می باشند.
Sahel.ttf
Sahel-Bold.ttf
Sahel-Black.ttf

@bateni

This comment has been minimized.

bateni commented Nov 3, 2016

۲. منظورم نویسه تطویل نبود. منظورم استفاده از نویسه خط تیره در میان اصطلاحاتی نظیر «علمی-فرهنگی» بود. من خیلی با قلم‌ها سر و کار نداشته‌ام، ولی خط تیره بالاتر از خط کرسی برام عجیبه. قاعدتاً این مسئله سلیقه‌ایه و من نمی‌دونم آیا «درست» این‌جا معنا داره یا خیر.

در صفحه‌ای که برای مقایسه قلم‌های معرفی کردید، اثری از خط تیره نمی‌بینم.

۳. من از آخرین ویرایش قلم‌ها استفاده می‌کنم. حرفم این بود که اگر فرصت کردید مشکل کرنینگ کاف و گاف رو حل کنید، ممنون می‌شم به ترکیبشون با انواع خط تیره هم توجه داشته باشید. چون گاهی طراح فقط حروف فارسی رو در نظر می‌گیره.

مثال: علمی-کاربردی

باز هم ممنون

@zoghal

This comment has been minimized.

zoghal commented Nov 4, 2016

من از نویسه خط تیره عادی برای جدا کردن واژه‌ها در ترکیب‌هایی نظیر «علمی-تخیلی» استفاده می‌کنم. اما در قلم‌هایی که این‌جا هست (مثلاً ساحل)، این نویسه بالاتر از خط کرسی قرار می‌گیره و زیبا نیست. نمی‌دانم ارتفاع و پهنای بهینه‌اش چیه.

موافقم نویسه منها کمی کوچیک هست. صابر جان طول این کاراکتر رو اینطوری محاسبه کن:
مقدار طول ب را تقسیم بر ۲ کن . نصف مقدار را تقسیم بر چهار قسمت مساوی کن. طول این نویسه برابر است با ۳/۴ نصف نویسه ب
screenshot 2016-11-04 08 01 19
موقعیت قرار گیریش هم دقیقا طبق فرمول بالا فقط باید الف رو به عنوان شاخص در نظر بگیری. فکر میکنم تو تصویر کامل نشون داده باشم.

۳. برای مورد آخری هم که اشاره فرمودید توی نسخه اصلی فونت که شامل حروف لاتین می باشد این سه نویسه موجود می باشند.

این نویسه ها باید حتما در یک فونت وجود داشته باشند. مخصوصا تو محیط‌هایی که قدرت تایپوگرافی دارند مثل ادوب ایسلتور

@rastikerdar

This comment has been minimized.

Owner

rastikerdar commented Nov 4, 2016

۳. آهان متوجه شدم. من واژه کرنینگ رو نخونده بودم.

صالح ممنونم برای راهنمایی. راستی چه گرید خوبی داری. همچنین شکل ب توی تصویر خیلی قشنگه.

@zoghal

This comment has been minimized.

zoghal commented Nov 5, 2016

@rastikerdar مخلصیم، این تصویر مربوط به همون داکیومنت‌هایی هست که قبلا صحبتش رو کردیم..
ب هم نسخه آخر فربود هست که دموش رو منتشر کردم. این گرید 1em خط فارسی هست و بطور کلی تموم فونت‌های من همچین گریدی برای کل حروفش داره. چون حر کدام از فونت ها یکسری خصوصیات خاص رو برای یکسری شرایط خاص اعمال کردم و نتیجه اش رو داکیومنت کردم تا بقیه هم استفاده کنند. گرید های دیگه رو میتونی تو یوتویوب من بببینی.

یک نکته این خط تیره برای حروفی که دندانه ریز دارند باید یک واحد پایین تر بیان (بهتر میشه) تو این تصویر من اشتباه کرده بودم. :)

Sign up for free to join this conversation on GitHub. Already have an account? Sign in to comment