-
-
Notifications
You must be signed in to change notification settings - Fork 14
New issue
Have a question about this project? Sign up for a free GitHub account to open an issue and contact its maintainers and the community.
By clicking “Sign up for GitHub”, you agree to our terms of service and privacy statement. We’ll occasionally send you account related emails.
Already on GitHub? Sign in to your account
Teplota na delší dobu zpět: 10kyR, 800KyR #114
Comments
osvětlení problému a motivace: několik lidí chce delší řadu dat, prý je to nevěrohodné mít jen 60 let (byť někteří chápou, že víc dat není) - pojďme udělat:
že je oteplení dlouhodobé (1000+ let) je prokázáno, podklady zde: |
Data - mail od Jakuba Zamour Zdrojová studie: Zdroje surových dat: Pro ukázku přikládám graf, co jsem z toho vykouzlil já. |
Ahoj, jj, tydle data (rekonstrukci z té Marcottovy studie + NASA) znám a používám v tomto formátu (v kombinaci ještě s rekonstrukcí od vrcholu poslední doby ledové ze studie Shakun et al. (2012): Nic lepšího jsem zatím neviděl, ale podívám se, jestli nevyšlo něco novějšího než 2012/13 nebo lepšího. Pokud ne, tak se pokusím tu metodiku rekonstrukce globální teploty 20k let do minulosti pro web přeložit do lidštiny. |
Vytvořil jsem podle template tabulku v google drive: Potřebuji poradit, jak pokračovat dál. Chceme, aby se dala překrývala, jak to je teď? Nebo pro každý rok vybrat jenom jeden dataset (takže třeba 22k - 11k Shakun, 11k- 1880 Marcott, 1880 - 2019 GISS)? Taky se mi nepodařilo najít žádný dataset stylu (rok - teplota - nejistota) projekcí do budoucna. Nevíš o nějakém takovém datasetu, @Keramadohal ? Myslím že bychom tam chtěli RCP4.5 a RCP8.0 |
Ještě jedna otázka je, jestli chceme u NASA/GISS datasetu uvádět nejistoty. V grafu https://faktaoklimatu.cz/infografiky/vyvoj-teplotni-anomalie ty nejistoty uvedené nejsou. Dělá to asi 0,15 stupně Celsia v roce 1880 a postupně se zmenšuje do 0,05 stupně Celsia v současnosti. |
Já jsem osobně za uvádění nejistoty. |
Koukám na to a zkouším si vykreslovat. ( a omlouvámse, že mi trvalo tak
dlouho se dostat k odpovědím na tvoje otázky... rodina doma = nízká
efektivita)
- překryv dat mi nevadí, zejména pokud jsou to data z různých metod.
- - Shakun a Marcot se překrývají velmi dobře, ale nevím, zda jsou
metodicky shodní (jestli si to dobře pamatuju, Marcot má data z mořských
sedimentů? Shakun má stejný zdroj, nebo používá jiné proxy?)
- - Marcot a NASA GISS na sebe navazují divně... máš tušení proč?
- zkoušel jsem si dohledávat predikce teplot. Myslím že pro nás by stačily
IPCC AG5 SPM, tabulka na straně 23 (
http://www.climatechange2013.org/images/report/WG1AR5_SPM_FINAL.pdf)
viz Printscreen. V grafice budou všechny stejně vypadat jako čára nahoru -
nebo kdybychom to udělali podobně jako pro graf koncentrace CO2, pak by
stačily lineární aproximace mezi 2020 a 2100
O.
…On Sun, 29 Mar 2020 at 13:00, Jakub Zamouřil ***@***.***> wrote:
Vytvořil jsem podle template tabulku v google drive:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1XDa9X1W-bEJhKYMtefvwPuz5N0l2HPyio5dR5KI9qsY/edit#gid=1799703881
Potřebuji poradit, jak pokračovat dál. Chceme, aby se dala překrývala, jak
to je teď? Nebo pro každý rok vybrat jenom jeden dataset (takže třeba 22k -
11k Shakun, 11k- 1880 Marcott, 1880 - 2019 GISS)?
Taky se mi nepodařilo najít žádný dataset stylu (rok - teplota -
nejistota) projekcí do budoucna. Nevíš o nějakém takovém datasetu,
@Keramadohal <https://github.com/Keramadohal> ? Myslím že bychom tam
chtěli RCP4.5 a RCP8.0
—
You are receiving this because you authored the thread.
Reply to this email directly, view it on GitHub
<#114 (comment)>,
or unsubscribe
<https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2ED7KXDHN6M3HJFPUO3RJ4S6BANCNFSM4IN3BYDA>
.
|
OK, díky, tak já doplním nejistoty do NASA/GISS a přidám ty intervaly do roku 2100. |
Podkladová data jsou připravená v google sheetu: Ještě k tomu doplním nějaké texty. Jsme domluvení s Kristínou, že si někdy zavoláme a pořešíme vizuální stránku. Když už jsme v tom – budeme chtít dělat i historii 800 000 let? (když je to v názvu tiketu) Podle mě to potřeba není, ale pokud je po tom poptávka, tak můžeme. Doplnil bych spreadsheet. |
@kikinna Vytvořil jsem v google sheetu další tabulku "Sloučené hodnoty teplot za 22k let" v třísloupečkovém formátu jak potřebuješ. |
Sepsal jsem vysvětlující text ke grafu. Je to v google drivu: Myslím že na příštím klimatonu už tohle můžeme dotáhnout do konce. @kikinna @ondraspribyla |
Ahoj Kubo,
text jsem pročetl, je dobrej. Myslím, že můžeme na nejbližším klimatonu
dokončit!
Díky a přeju krásné dny
O
…On Sun, 17 May 2020 at 16:31, Jakub Zamouřil ***@***.***> wrote:
Sepsal jsem vysvětlující text ke grafu. Je to v google drivu:
https://docs.google.com/document/d/14J2P2X73oyjTJkxz-GmhgmJW7xyxnnWUt2DLtO0Vvz0/edit?usp=sharing
Myslím že na příštím klimatonu už tohle můžeme dotáhnout do konce.
@kikinna <https://github.com/kikinna> @ondraspribyla
<https://github.com/ondraspribyla>
—
You are receiving this because you were mentioned.
Reply to this email directly, view it on GitHub
<#114 (comment)>,
or unsubscribe
<https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2EEYFKWPV7JGGXJOHHLRR7YMVANCNFSM4IN3BYDA>
.
|
@katkolouchova Mně osobně se nejvíc líbí první možnost z těch tří. Jak na to koukám, tak ještě navrhuji následující úpravy:
Taky souhlasím s @kikinna že není potřeba uvádět "et al", jenom jméno hlavního autora a rok vydání studie jsou důležité. Jestli tam nechat rozsahy let nechám na tobě, jak to bude vypadat líp. @jankrcal Jasný, tak zkusme dát "včetně pásu nejistoty" Díky všem za komentáře! |
Ahoj, níže přikládám současný stav, který vznikl po dnešní konzultaci s Kristi.
|
Je to super!
|
Teď když nad tím přemýšlím, tak ty teploty se kterými IPCC i Pařížská dohoda pracují jsou vůči preindustriální teplotě (definované jako průměr z let 1850–1900). Zatímco my máme jako základ průměr z let 1951–1980. Takže v našem grafu ty scénáře musí být posunuté o 0,35 °C dolů. Anebo můžeme scénáře nechat tam kde jsou a posunout celý graf o 0,35 °C nahoru. Ještě to prosím někdo potvrďte jestli jsem se nesekl ve výpočtech, můžeš se na to mrknout, @jankrcal ? Jinak moje odpovědi na tvoje body, @katkolouchova :
|
Ahoj Katko, Kubo a ostatní, kteří se na grafice podílíte.
Díky, že jste to dostali až do tohoto stavu. Máte v tom hodně práce, tak
bych rád, abychom se moc neplácali v úpravách a abyste mohli mít brzy dobrý
pocit z dokončeného díla. Zkusím tedy být maximálně konstruktivní.
Mám jednu zásadní grafickou připomínku, datovou a pak několik kosmetických.
*Zásadní grafická:* Teploty jednotlivých scénářů jsou pro laika jen náhodná
čísla, pravý horní roh grafu nedává laikovi moc smysl, nerozumí mu
(testováno na sousední rodině na dovolené)
*Návrh:* Ponechejme text "scénáře budoucího oteplení do 2100" a kótovací
čáru, která ukazuje rozsah scénářů. POnechejme pouze krajní hodnoty,
tzn. +1.4°C a +4.1°C, a texty u nich změňme na něco jako "rychlé snížení
emisí skleníkových plynů, brzké dosažení uhlíkové neutrality" a
"pokračování růstu emisí skleníkových plynů". Prostor mezi teplotami +1.4°C
a +4.1°C můžeme zvýraznit šrafou (aby nebyl prázdný) Ponechejme grafické
znázornění Pařížské dohody ponechejme
*Datová poznámka:* (Referenční období a posun o 0.35°C resp o 0.2°C ?) Na
problém referenčního období jsem už několikrát narazil... Jestli dobře
chápu, tak data pro tento graf mají referenční období 1951-1980, stejně
jako graf Teplotní anomálie z NASA (
https://faktaoklimatu.cz/infografiky/vyvoj-teplotni-anomalie). Zároveň
scénáře RCP od IPCC se udávají vzhledem k pre-industriálu. V dokumentu
https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2018/12/SR15_FAQ_Low_Res.pdf
IPCC
explicitně píše, že referenční období pro Preindustriál je *"Human-induced
warming has already reached about 1°C above pre-industrial levels at the
time of writing of this Special Report. By the decade 2006–2015, human
activity had warmed the world by 0.87°C (±0.12°C) compared to
pre-industrial times (1850–1900). If the current warming rate continues,
the world would reach human-induced global warming of 1.5°C around 2040."*
Průměrná hodnota teplotní anomálie v dekádě 2006-2015 je podle dat z NASA
0.68°C. Tedy abychom teplotu z referenčního období 1951-1980 převedli na
referenční období 1850-1900, je potřeba připočítat 0.21°C. V grafu, který
je v IPCC FAQ o něco níže je rok 1950 na hodnotě +0.25°C, tedy odhad
přepočtu rámcově sedí. Trend z dat pro NASA vychzí 0.17°C za dekádu, tedy
tři dekády od období 2006-2015, které je středované v roce 2010, což
odpovídá zvýšení o 3 * 0.17°C = 0.51°C... s uváděným rokem 2040 to zhruba
sedí (ale přál bych si přesnější analýzu)
*Návrh:* pojďme pokud možno všude používat stejné referenční období... to
asi znamená pre-industriál. (Pařížská dohoda a SR15 jsou příliš zaužívané
na to, abychom v nich dělali změnu). Tedy celý graf by měl být o 0.2°C
výše, v textu k datům bude potřeba tento převod vysvětlit a graf teplotní
anomálie bychom měli časem předělat na referenční období vzhledem k
pre-industriálu... v této grafice to znamená předělat poznámku o
referenčním období vlevo nahoře.
@jakub Zamouřil <jakub.zamouril@gmail.com>, nechceš se podívat do původních
studií, na které odkazuje IPCC a případně k tomu napsat explainer do
Czechsightu? Převody mezi referenčními obdobími jsou docela zásadní
problém, na který budou čtenáři narážet, pokud se budou snažit porozumět
hodnotám... možná bychom mohli zkusit zpracovat převodovou tabulku mezi
různými referenčními obdobími...
Kosmetické poznámky (tedy v podstatě nechávám na zvážení Katce, co jí bude
připadat vhodné pro grafiku)
- Pařížská dohoda říká: *The Paris Agreement's long-term temperature goal
is to keep the increase in global average temperature to well below 2 °C
above pre-industrial levels; and to pursue efforts to limit the increase to
1.5 °C, (WIKIPEDIA)*
Tedy přišlo by mi lepší ji zobrazovat jako rozmezí 1.5°C - 2°C, nikoliv
jako jednu prahovou hodnotu... nechávám na zvážení a diskusi...
- Pro orientaci v čase bych navrhoval dát spíše první pyramidy v egyptě
(2700 př.n.l, 4700 before now), protože s nima mám spojený vizuální obraz
(vybaví se mi pyramida) zatímco s Mezopotámií nemám spojeného nic
vizuálního... myslím, že běžní lidé na tom budou podobně a pyramidy k nim
budou promluvat více...
- Ocenil bych výraznější "pás nejistoty" oproti čáře... jde o osobní
preferenci toho, k čemu bych chtěl poutat oko čtenáře... ale není to pro
mě vůbec zásadní.
- Nepotřebuju, aby doba ledová byla explicitně zmíněna v popiscích, ale
pokud by někde měla být, tak v prvním popisku pro časovou orientaci (tzn
"Doba ledová, Evropa na sever od ČR pokryta masivním ledovcem")
Jinak celý graf pro mě krásně funguje, zasazuje současný teplotní růst do
kontextu předchozí klimatické změny, popisky pro orientaci v čase fungují...
Těším se na výsledek!
O.
…On Mon, 6 Jul 2020 at 18:44, katkolouchova ***@***.***> wrote:
Ahoj, níže přikládám současný stav, který vznikl po dnešní konzultaci s
Kristi.
-
Rozhodly jsme se jít cestou teček s vyznačením limitu Pařížské dohody
přerušovanou čárou. Taky jsem tam zatím dala všechny 4 scénáře s tím, že si
myslím, že by se prostřední dva mohly odstranit, ale ráda bych ještě znovu
znala váš názor. Co říkáte na anotace u scénářů, upravili byste nějak
jejich formulace?
-
Přemýšlely jsme, jestli tam opravdu nevyznačit období konce doby
ledové, aby si čtenáři měli s čím propojit text v podnadpisu (*...na
konci poslední doby ledové*).
-
Pro upřesnění -- vznik civilizace v Mezopotámii je tam vybrán kvůli
snadnější orientaci v čase nebo má nějakou souvislost s teplotní anomálií?
:)
-
Co se týče odkazování zdrojů dat, rozhodly jsme se uvést pouze autora
a rozsah let s tím, že podrobnější informace budou k dohledání v
doprovodném textu. (Ačkoliv v ostatních infografikách taky neuvádíme roky
vydání, váhám za sebe, jestli by to nebylo vzhledem k tomu, že se jedná o
článek konkrétních autorů nespadajících pod jednu instituci, adekvátní.)
[image: teplota_historicka-12]
<https://user-images.githubusercontent.com/49321752/86618110-a321a400-bfb8-11ea-94be-720a52dc0c96.png>
—
You are receiving this because you were mentioned.
Reply to this email directly, view it on GitHub
<#114 (comment)>,
or unsubscribe
<https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2EDTLBFUJPYQCT4VVDLR2H5OJANCNFSM4IN3BYDA>
.
|
Update všem: s @jakub Zamouřil <jakub.zamouril@gmail.com> jsme vyřešili
převod mezi referenčními obdobími (více viz issue
#587)
Převodní vztah: TA[ref 1850-1900] = TA[ref 1951-1980] + 0.24°C
Tedy abychom převedli hodnoty na referenční období pre-industriál, je
potřeba posunout graf o 0.24°C nahoru...znamená to, že jsme o čtvrt stupně
blíže hodnotám oteplení scénářů, neboť ty jsou k pre-industriálu vztaženy.
Tímto je tedy moje "datová poznámka" vyřešena a můžeme přikročit k
finalizaci grafiky. @kkolouchova@gmail.com <kkolouchova@gmail.com> uděláš
prosím upravenou verzi?
Díky moc, mám radost, že jsme ty data vyřešili a výhledově převedeme i náš
graf teplotní anomálie na pre-industriál.
Přeju krásné dny od chorvatského moře :-)
O.
On Tue, 7 Jul 2020 at 12:28, Ondras Pribyla <ondras.pribyla@gmail.com>
wrote:
… Ahoj Katko, Kubo a ostatní, kteří se na grafice podílíte.
Díky, že jste to dostali až do tohoto stavu. Máte v tom hodně práce, tak
bych rád, abychom se moc neplácali v úpravách a abyste mohli mít brzy dobrý
pocit z dokončeného díla. Zkusím tedy být maximálně konstruktivní.
Mám jednu zásadní grafickou připomínku, datovou a pak několik kosmetických.
*Zásadní grafická:* Teploty jednotlivých scénářů jsou pro laika jen
náhodná čísla, pravý horní roh grafu nedává laikovi moc smysl, nerozumí mu
(testováno na sousední rodině na dovolené)
*Návrh:* Ponechejme text "scénáře budoucího oteplení do 2100" a kótovací
čáru, která ukazuje rozsah scénářů. POnechejme pouze krajní hodnoty,
tzn. +1.4°C a +4.1°C, a texty u nich změňme na něco jako "rychlé snížení
emisí skleníkových plynů, brzké dosažení uhlíkové neutrality" a
"pokračování růstu emisí skleníkových plynů". Prostor mezi teplotami +1.4°C
a +4.1°C můžeme zvýraznit šrafou (aby nebyl prázdný) Ponechejme grafické
znázornění Pařížské dohody ponechejme
*Datová poznámka:* (Referenční období a posun o 0.35°C resp o 0.2°C ?)
Na problém referenčního období jsem už několikrát narazil... Jestli dobře
chápu, tak data pro tento graf mají referenční období 1951-1980, stejně
jako graf Teplotní anomálie z NASA (
https://faktaoklimatu.cz/infografiky/vyvoj-teplotni-anomalie). Zároveň
scénáře RCP od IPCC se udávají vzhledem k pre-industriálu. V dokumentu
https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2018/12/SR15_FAQ_Low_Res.pdf IPCC
explicitně píše, že referenční období pro Preindustriál je *"Human-induced
warming has already reached about 1°C above pre-industrial levels at the
time of writing of this Special Report. By the decade 2006–2015, human
activity had warmed the world by 0.87°C (±0.12°C) compared to
pre-industrial times (1850–1900). If the current warming rate continues,
the world would reach human-induced global warming of 1.5°C around 2040."*
Průměrná hodnota teplotní anomálie v dekádě 2006-2015 je podle dat z NASA
0.68°C. Tedy abychom teplotu z referenčního období 1951-1980 převedli na
referenční období 1850-1900, je potřeba připočítat 0.21°C. V grafu, který
je v IPCC FAQ o něco níže je rok 1950 na hodnotě +0.25°C, tedy odhad
přepočtu rámcově sedí. Trend z dat pro NASA vychzí 0.17°C za dekádu, tedy
tři dekády od období 2006-2015, které je středované v roce 2010, což
odpovídá zvýšení o 3 * 0.17°C = 0.51°C... s uváděným rokem 2040 to zhruba
sedí (ale přál bych si přesnější analýzu)
*Návrh:* pojďme pokud možno všude používat stejné referenční období... to
asi znamená pre-industriál. (Pařížská dohoda a SR15 jsou příliš zaužívané
na to, abychom v nich dělali změnu). Tedy celý graf by měl být o 0.2°C
výše, v textu k datům bude potřeba tento převod vysvětlit a graf teplotní
anomálie bychom měli časem předělat na referenční období vzhledem k
pre-industriálu... v této grafice to znamená předělat poznámku o
referenčním období vlevo nahoře.
@jakub Zamouřil ***@***.***>, nechceš se podívat do
původních studií, na které odkazuje IPCC a případně k tomu napsat explainer
do Czechsightu? Převody mezi referenčními obdobími jsou docela zásadní
problém, na který budou čtenáři narážet, pokud se budou snažit porozumět
hodnotám... možná bychom mohli zkusit zpracovat převodovou tabulku mezi
různými referenčními obdobími...
Kosmetické poznámky (tedy v podstatě nechávám na zvážení Katce, co jí bude
připadat vhodné pro grafiku)
- Pařížská dohoda říká: *The Paris Agreement's long-term temperature goal
is to keep the increase in global average temperature to well below 2 °C
above pre-industrial levels; and to pursue efforts to limit the increase to
1.5 °C, (WIKIPEDIA)*
Tedy přišlo by mi lepší ji zobrazovat jako rozmezí 1.5°C - 2°C, nikoliv
jako jednu prahovou hodnotu... nechávám na zvážení a diskusi...
- Pro orientaci v čase bych navrhoval dát spíše první pyramidy v egyptě
(2700 př.n.l, 4700 before now), protože s nima mám spojený vizuální obraz
(vybaví se mi pyramida) zatímco s Mezopotámií nemám spojeného nic
vizuálního... myslím, že běžní lidé na tom budou podobně a pyramidy k nim
budou promluvat více...
- Ocenil bych výraznější "pás nejistoty" oproti čáře... jde o osobní
preferenci toho, k čemu bych chtěl poutat oko čtenáře... ale není to pro
mě vůbec zásadní.
- Nepotřebuju, aby doba ledová byla explicitně zmíněna v popiscích, ale
pokud by někde měla být, tak v prvním popisku pro časovou orientaci (tzn
"Doba ledová, Evropa na sever od ČR pokryta masivním ledovcem")
Jinak celý graf pro mě krásně funguje, zasazuje současný teplotní růst do
kontextu předchozí klimatické změny, popisky pro orientaci v čase fungují...
Těším se na výsledek!
O.
On Mon, 6 Jul 2020 at 18:44, katkolouchova ***@***.***>
wrote:
> Ahoj, níže přikládám současný stav, který vznikl po dnešní konzultaci s
> Kristi.
>
> -
>
> Rozhodly jsme se jít cestou teček s vyznačením limitu Pařížské dohody
> přerušovanou čárou. Taky jsem tam zatím dala všechny 4 scénáře s tím, že si
> myslím, že by se prostřední dva mohly odstranit, ale ráda bych ještě znovu
> znala váš názor. Co říkáte na anotace u scénářů, upravili byste nějak
> jejich formulace?
> -
>
> Přemýšlely jsme, jestli tam opravdu nevyznačit období konce doby
> ledové, aby si čtenáři měli s čím propojit text v podnadpisu (*...na
> konci poslední doby ledové*).
> -
>
> Pro upřesnění -- vznik civilizace v Mezopotámii je tam vybrán kvůli
> snadnější orientaci v čase nebo má nějakou souvislost s teplotní anomálií?
> :)
> -
>
> Co se týče odkazování zdrojů dat, rozhodly jsme se uvést pouze autora
> a rozsah let s tím, že podrobnější informace budou k dohledání v
> doprovodném textu. (Ačkoliv v ostatních infografikách taky neuvádíme roky
> vydání, váhám za sebe, jestli by to nebylo vzhledem k tomu, že se jedná o
> článek konkrétních autorů nespadajících pod jednu instituci, adekvátní.)
>
> [image: teplota_historicka-12]
> <https://user-images.githubusercontent.com/49321752/86618110-a321a400-bfb8-11ea-94be-720a52dc0c96.png>
>
> —
> You are receiving this because you were mentioned.
> Reply to this email directly, view it on GitHub
> <#114 (comment)>,
> or unsubscribe
> <https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2EDTLBFUJPYQCT4VVDLR2H5OJANCNFSM4IN3BYDA>
> .
>
|
Provedl jsem změnu referenčního období v tabulce dat (ve všech tabulkách v sekci "výstupy") a upravil jsem i doprovodný text. Protože těch převedení tam a zpátky už proběhlo docela dost, byl bych rád, kdyby ještě někdo nezávisle nahlédl do těch dat a udělal consistency check, že jsem to převedl dobře. |
@jakub-zamouril Ano, večer ho sem hodím :) Ještě chci zapracovat ty další komentáře. |
Super, graf se mi líbí. Zkusmo jsem ho ukázal pár kamarádům co rozumí vědě ale ne do detailů klimatu a jejich reakce byly vesměs "oh shit" :) |
Já se trochu zarazil u "Dočasné zpomalení Golfského proudu způsobilo ochlazení na severní polokouli" - pokud ta červená čára je průměrná teplota na Zemi, tak je jedno, že se ochladila severní polokoule, pokud se na oplátku oteplila jižní polokoule, ne? Nebo je špatně moje laické pochopení, že teplo sice přestalo proudit, ale součet tepla byl stejný? |
Ahoj,
graf se mi graficky líbí, nemám další připomínky ke grafické stránce...
Trochu mě zarazily hodnoty oteplení - měl jsem za to, že ty původní, tzn
1.4°C - 4.1°C byly vzhledem k pre-industirálu, a proto mě
překavpily posunuté hodnoty na 1.7°C-4.4°C...
Nicméně:
IPCC AR5 (https://ar5-syr.ipcc.ch/topic_futurechanges.php) tabulka 2.1
uvádí, že střední hodnota oteplení v 2081-2100 vzhledem k období 1985-2006
je 1.0°C pro RCP2.6 a 3.7°C pro RCP8.5. (rozptyly hodnot jsou velké, uvádět
průměry z modlů je podle mě obhajitelné)
IPCC SR15 (
https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2019/06/SR15_Full_Report_Low_Res.pdf)
strana 58 uvádí, že období 1986-2005 bylo o 0.63°C teplejší než období
1850-1900 (=pre-industriál)
Tedy podle tohoto výpočtu by koncové hodnoty pro rok 2100 by měly být 1.6°C
pro rychlé snížení emisí a 4.3°C pro pokračování růstu emisí... (s tím že
nahrazujeme teplotu v roce 2100 průměrem 2081-2100)
Je ale problematické, že IPCC SR15 je však o tom, že nárůst teplot o 1.5°C
oproti pre-industriálu je dosažitelný. Náš graf by tedy byl v rozporu s
IPCC SR15
Co s tím?
- v grafu jsou hodnoty orientační, dávají současné oteplování do kontextu,
tedy není potřeba je přesněji vysvětlovat. Neměly by však být v rozporu s
hlavními tvrzeními... *proto bych rozsah budoucího oteplení v roce 2100 dal
1.5°C - 4.3°C.*
- v textu bude potřeba podrobněji vysvětlit, jak jsme se k číslům dostali a
co znamenají. Pro zdůvodnění 1.5°C bych použil citaci z IPCC SR15: *In
model pathways with no or limited overshoot of 1.5°C, global net
anthropogenic CO2 emissions decline by about 45% from 2010 levels by 2030
(40–60% interquartile range), reaching net zero around 2050 (2045–2055
interquartile range). For limiting global warming to below 2°C11 CO2
emissions are projected to decline by about 25% by 2030 in most pathways
(10–30% interquartile range) and reach net zero around 2070 (2065–2080
interquartile range). Non-CO2 emissions in pathways that limit global
warming to 1.5°C show deep reductions that are similar to those in pathways
limiting warming to 2°C. (high confidence) (Figure SPM.3a) {2.1, 2.3, Table
2.4}*
- pro zdůvodnění hodnoty 4.3°C pro horní hranici bych použil
argument/výpočet vycházející z výše zmínených pramenů (3.7°C + 0.63°C =
4.3°C)
@jakub Zamouřil <jakub.zamouril@gmail.com> mám na tebe 3 otázky:
1. souhlasíš s tímto postupem v grafu a textu?
2. chtěl bys svou práci dotáhnout až do pull requestu, nebo to chceš někomu
předat, aby to zkompletoval?
3. Zmiňoval jsi, že bys rád, aby někdo udělal consistency check pro časovou
řadu... napsal bys k tomu prosím nějaké vodící poznámky, nebo odkazy/citace
na data a věty z článků? Bez takového návodného komentáře by consistency
check pro toho, kdo jej bude dělat znamenal nejspíš číst znova všechny ty
články a komentář k datovým sadám...
@kkolouchova@gmail.com <kkolouchova@gmail.com>, až budeme mít od Jakuba
souhlas s rozsahem oteplení pro rok 2100, poprosil bych tě o finalizaci
grafiky a export...
Děkuju všem, co se na grafice i datech podíleli za skvělou práci!
O.
…On Thu, 9 Jul 2020 at 22:33, katkolouchova ***@***.***> wrote:
Ahoj, přikládám aktuální verzi, kterou jsme dnes s Kristi ladily.
Zapracovala jsem komentáře, které se tu objevily a celý graf včetně
scénářů jsem posunula podle pokynů.
Dejte vědět, co na ni říkáte a co se vám případně ještě v něčem nezdá.
Díky moc :)
[image: teplota_historicka-18]
<https://user-images.githubusercontent.com/49321752/87087585-a5dbfd80-c233-11ea-9228-8f2115549c7e.png>
Hezký večer!
—
You are receiving this because you were mentioned.
Reply to this email directly, view it on GitHub
<#114 (comment)>,
or unsubscribe
<https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2ED2E7CTNHKK6HSCS6LR2YSQFANCNFSM4IN3BYDA>
.
|
@setcz Vycházel jsem z online zdrojů jako např. tento: https://www.ncdc.noaa.gov/abrupt-climate-change/The%20Younger%20Dryas @ondraspribyla Mně to taky překvapilo že ty RCP nejsou vůči preindustriálu. Holt špatná vědecká prezentace dat. Důvod proč to mám o 0,1 stupně výš je ten, že jsem použil NASA GISS přepočet, který dává průměr 1985-2006 o 0,66 °C výš než preindustriál (v té tabulce, kterou jsem tehdy neznal je 0,65 °C), takže se to zaokrouhlilo nahoru. Můžeme použít průměrnou hodnotu 0,63 °C takže ty hodnoty budou o 0,1 °C menší – v tabulce dat už jsem to aktualizoval. Nicméně ohledně nedosažitelnosti 1,5 °C – i v tom SR15 říkají, že té hranice 1,5 °C můžeme dosáhnout jenom s určitou pravděpodobností, i když se budeme hodně snažit. Ten rozptyl RCP2,6 je mezi 0,9 °C a 2,3 °C. Já myslím že uvedení střední hodnoty 1,6 °C je férové. Možná proto to v SR15 dali k jinému referenčnímu průměru, aby si hnedka nepodkopali svou vlastní práci. Navíc to dává smysl i vzhledem k tomu, že jsme o 5 let napřed a vidíme, že tedy pravděpodobně na cestě k 1,5 °C nejsme. Příští rok vyjdou aktualizace těchhle výhledů (už se budou jmenovat SSP), tak uvidíme na čem jsme. Takže abych přehledně odpověděl na otázky:
|
Ok, to mi přijdou dost jasné instrukce, můžu data zkontrolovat. Koukám na tabulku s podkladovými daty. Dobrá práce! Mám zatím jednu faktickou poznámku: proč u dat NASA máme pás nejistoty +-2σ a u ostatních datasetů +-1σ? U každýho datasetu bude ta σ jistě z dat trochu jinak odvozená (jiný model převodu měření na odhad světové teplotní anomálie), takže to není nutně špatně, ale spíš bych byl pro to vše převést na +-1σ. Co myslíš, Jakube? A pak mám jednu metodickou poznámku k datasetům: Všechny hodnoty v listech s výstupy by měly být odvozené vzorci z hodnot se vstupy. Takto v podstatě nemám jinou možnost, jak to ověřit, než to vše znovu odvodit pomocí vzorců. Rozpracuju to, tak se nediv, že tam v mezičase bude trochu duplicit. |
Ok, díky za kontrolu. Ty nejistoty jsou 2σ u NASA GISS a RCP scénářů a 1σ u ostatních datasetů, protože tak je to prostě v těch studiích uvedené. Nemám dostatečné znalosti statistiky, abych uměl převádět mezi 1σ a 2σ odchylkou. Jde to vůbec? Pokud jo a je ten postup vědecky v pořádku, tak nemám problém s převedením všeho na +-1σ, ale musí to udělat někdo kdo tomu rozumí :) |
Jo, tahle část statistiky je zrovna docela jednoduchá, stačí vydělit dvěma ;) https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_deviation docela pěkně ukazuje, kolik procent vzorků z normálních rozložení se vleze do pásu +-1σ a kolik do pásu +-2σ. |
...koukám, že mezitím, co jsem psal pull request jste tady řešili část věcí k datům... :-) |
Ano a jsem rád, že jsme ve shodě :) Nakonec navrhuju pro všechna data uvést nejistotu +-2\sigma, protože je to v souladu s tím, co používá IPCC, tedy [5%,95%]. Pro většinu dat v grafice to znamená 2x tlustší pás nejistoty, ale to je za mě v pořádku. |
@jankrcal Nevím, jestli ses nepřepsal, ale ±2σ u normálního rozdělení odpovídá zhruba kvantilům .025–.975, tj. 95% CI. Interval .05–.95 by odpovídal 90% CI nebo ±1,64σ. |
@jankrcal Ok, tak prosím převeď data na +-2σ a pak poprosíme @katkolouchova aby nám vygenerovala graf, abychom se podívali jak to vypadá s tou rozšířenou nejistotou |
Jo, máš recht, Matěji!
Jakube, provedu (večer).
Dne út 14. 7. 2020 13:03 uživatel Jakub Zamouřil <notifications@github.com>
napsal:
… @jankrcal <https://github.com/jankrcal> Ok, tak prosím převeď data na
+-2σ a pak poprosíme @katkolouchova <https://github.com/katkolouchova>
aby nám vygenerovala graf, abychom se podívali jak to vypadá s tou
rozšířenou nejistotou
—
You are receiving this because you were mentioned.
Reply to this email directly, view it on GitHub
<#114 (comment)>,
or unsubscribe
<https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AABDOS76EANPCQIACL3QNVLR3Q3PVANCNFSM4IN3BYDA>
.
|
Dodělal jsem úpravy v datasetu Zatím jsem nekontroloval ty výpočty průměrů z různých období, to je potřeba líp vysvětlit a odvodit vzorcema. K tomu se dostanu až zítra. |
Ještě by se podle Matějova upřesnění dalo zobrazovat pásmo [5%, 95%] skrz 1,64σ. Tyto percentily namátkou vidím u vícero grafů ze SR15. Ale přijde mi to docela fuk. Leda že by něco z toho bylo výrazně standardnější, leda, že by na to někdo měl silný názor (@ondraspribyla?) |
Nemám silný názor, klidně nechejte 2sigma.
Dne út 14. 7. 2020 18:03 uživatel jankrcal <notifications@github.com>
napsal:
… Ještě by se podle Matějova upřesnění dalo zobrazovat pásmo [5%, 95%] skrz
1,64σ. Tyto percentily namátkou vidím u vícero grafů ze SR15. Ale přijde mi
to docela fuk.
Leda že by něco z toho bylo výrazně standardnější, leda, že by na to někdo
měl silný názor ***@***.*** <https://github.com/ondraspribyla>?)
—
You are receiving this because you were mentioned.
Reply to this email directly, view it on GitHub
<#114 (comment)>,
or unsubscribe
<https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2EEQC7ZRGUDVL6ES6HLR3R6W5ANCNFSM4IN3BYDA>
.
|
@jakub-zamouril Zkusil jsem reprodukovat Tvoje přepočty referenčních období a vyšlo mi to trochu jinak: Vyšel jsem ze SR15 konstanty 0,63 (zeleně) a zbytek odvodil z dat v tom datasetu. Můžeš prosím zkontrolovat svoje výpočty? |
closed via #589 |
Grafika, ke které směřujeme:
Data pro zpracování teploty na delší dobu do minulosti:
https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/what%E2%80%99s-hottest-earth-has-been-%E2%80%9Clately%E2%80%9D
https://www.giss.nasa.gov/research/briefs/hansen_15/
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:2000_Year_Temperature_Comparison.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_record_of_the_past_1000_years
https://www.nap.edu/catalog/11676/surface-temperature-reconstructions-for-the-last-2000-years
The text was updated successfully, but these errors were encountered: